Petycje
Zasady i tryb składania petycji
- Petycję może złożyć osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną lub grupa tych podmiotów.
- Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
- Petycję można złożyć w interesie publicznym, podmiotu wnoszącego petycję albo podmiotu trzeciego za jego zgodą.
- O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.
- Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji.
- Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej Gminy Krasne, danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego w interesie którego petycja jest wnoszona.
- Petycję pozostawia się bez rozpatrzenia, jeżeli nie zawiera:
- oznaczenia podmiotu wnoszącego petycję
- miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu oraz adresu do korespondencji.
- Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego powinna zawierać imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Do wniesionej petycji należy dołączyć zgodę wyrażoną przez podmiot trzeci na złożenie petycji w jego interesie.
- Niezwłocznie po otrzymaniu petycji na stronie internetowej zamieszcza się jej skan, datę jej złożenia oraz w przypadku wyrażenia zgody – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
- Informacja na stronie jest na bieżąco aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.
- Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz na stronach internetowych podczas bieżącej aktualizacji zamieszczonego tam skanu petycji.
- Petycja w sprawie już rozpatrzonej nie zawierająca nowych faktów lub dowodów może zostać pozostawiona bez rozpatrzenia.
- O pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia należy niezwłocznie poinformować wnoszącego petycję, z równoczesnym przekazaniem informacji o sposobie załatwienia już zgłoszonej petycji.
- Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane będą przez różnych nadawców dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy (petycja wielokrotna), petycje te rozpatruje się łącznie.
- W przypadku petycji wielokrotnych ogłasza się na stronie internetowej okres oczekiwania na dalsze petycje. Okres ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
- Sposób załatwienia petycji wielokrotnej ogłasza się wyłącznie na stronie internetowej.
- Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Forma składania petycji
- Petycje mogą być wnoszone:
- w formie pisemnej:
- za pośrednictwem operatora pocztowego, na adres: Urząd Gminy Krasne, ul. A. Mickiewicza 23, 06-408 Krasne,
- osobiście w siedzibie urzędu: sekretariat, pokój Nr 2,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej wysyłając:
- pocztą elektroniczną na adres: ug_krasne@krasne.pl,
- za pośrednictwem platformy www.epuap.gov.pl /y76eiw33jk/skrytka
- faksem nr 236710017
- w formie pisemnej:
- Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
- Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
Opłaty
Petycje nie podlegają opłacie.
Termin rozpatrzenia petycji
- Petycja rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
- W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji w wyznaczonym terminie ulega on przedłużeniu, nie dłużej jednak niż do 3 miesięcy, licząc od upływu terminu wcześniej wyznaczonego.
- W przypadku gdy Wójt nie jest organem właściwym do rozpatrzenia petycji przekazuje ją niezwłocznie właściwemu podmiotowi, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, zawiadamiając równocześnie o tym wnoszącego petycję.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych dla osób, składających petycje
Administrator, zgodnie z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) informuje, że:
- administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wójt Gminy Krasne z siedzibą w Krasnem przy ul. A. Mickiewicza 23, zwany dalej Administratorem;
- administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można się skontaktować , e-mail: rodoanka@gmial.com
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia petycji. Podstawa prawna: art. 9 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach oraz art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE .
- Pani/Pana dane będą przetwarzane wyłącznie w celach dla których zostały zebrane. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi administrator zawarł umowę na świadczenie usług, w ramach których odbywa się przetwarzanie danych osobowych.
- Dane osobowe będą przechowywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz z klasyfikacją wynikającą z jednolitego rzeczowego wykazu akt organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki (Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. Dz. U. Nr 14, poz. 67).
- Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
- Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel.: 22 531 03 00, www.uodo.gov.pl
- Podanie Pani/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, niezbędnym do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Niepodanie danych osobowych będzie skutkować pozostawieniem petycji bez rozpoznania.
- Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państw trzecich i udostępniane organizacjom międzynarodowym.
- Przy przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych nie będzie użyte zautomatyzowane podejmowanie decyzji, ani profilowanie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego